Holdtræning

Ryg- nakke- og genoptræningshold

Træningen foregår Svendborg Friplejehjems træningsrum på 2.sal ved Line Lund Pedersen.
Holdet er for alle med problemer i bevægeapperatet. Du skal bare være selvhjulpen. 
Mandag 9.30 - 10.30
Mandag 16.00 - 17.00 
 
Fokus i træningen indeholder tre elementer nemlig bevægelighed, styrke og stabilitet, derudover arbejdes der også med afslapning af kroppen.
Træningen indeholder følgende:
Generel opvarmning af de forskellige led herunder koordinerende øvelser, sving og hop.
Optimering af bevægelighed via forskellige måder til at bevæge kroppens led i yderstillinger både i stående eller liggende stilling. Der er særligt fokus på ryggen, skulder-, hofte- og knæled.
Styrkeøvelser for hele kroppen med fokus på coremuskulaturen, stabilitet og kvalitet. Der arbejdes varieret med håndvægte, elastikker, store bolde og egen kropsvægt.
Balancetræning via forskellige former for balance med forskellige udgangsstillinger både på et eller to ben samt på forskellige underlag.
Afslutningsvis udføres udspænding af arme, ben, mave og ryg samt afslapning af hele kroppen, hvor der sættes fokus på vejrtrækningen.
 

Grundtræningshold: Styrke, stabilitet og kredsløb

Kredsløb-, stabilitet- og styrketræning, der tager udgangspunkt i den enkelte deltagers niveau.
Træningen er tilrettelagt, så alle kan være med. Vi trænermed vægte, bolde, elastikker, helkropsøvelser og lignende.
Træningen er funktionel styrke og kredsløbsbetonet, og resultaterne ses således ved forbedret funktion-, styrke- og konditionsniveau.
Holdet egner sig for alle med nedsat styrke, stabilitet og udholdenhed. Kan således indgå i genoptræning efter en skade, men også hvis du vil i gang med at være fysisk aktiv.
Træningen foregår på klinikken ved Anne Mette Dalsgaard. 
Onsdag 16.30- 17.30 
 

GLAD (Godt Liv med Arthrose i Danmark)

Træningen foregår i Svendborg Friplejehjems træningsrum på 2.sal ved Kira A. Kristensen 
Har du slidgigt / arthrose i hofter eller knæ, kan din læge henvise dig til dette hold. Øvelserne er blid styrkestræning med bl.a. elastikker og stor bold 2 gange ugenligt. I alt 16 træninger. Der kan være ca. 10 på hvert hold.
Tirsdag 12.00 - 13.00
Fredag 12.30 - 13.30
 

Vedligeholdelsestræning for GLAD hold

Træningen foregår i Svendborg Friplejehjems træningsrum på 2. sal ved Kira A. Kristensen

Efter de 16 træninger på GLAD hold, kan du vælge at gå til træning 1 gang ugenligt for at vedligeholde dit funktionsniveau.
Tirsdag 10.00 - 11.00
Fredag  11.30 - 12.30

 

Parkinsonshold, Sclerosehold og Balancehold

Træningen er  som specifik rettet mod Parkinson- og Sklerosepatienter.
Træningsfokus er på muskelstyrke, kredsløb, balance, koordination, bevægelighed og gangtræning. Yderligere laves der øvelser for hukommelsen.
Den enkeltes niveau tilgodeses og øvelserne tilpasses således derefter.
Træningen foregår på klinikken ved Anne Mette Dalsgaard. 
Onsdag 15.30 - 16.30
Torsdag 9.00 - 10.00
 

Fysio-Pilates

Kort fortalt er Fysio-Pilates traditionel Pilates, der anvendes fysioterapeutisk, dvs. at den modificeres og ”brydes ned”, så den passer til den enkelte.
Det særlige ved Fysio-Pilates er blandt andet, at træningsformen er meget hensynstagende, hvorved der er mulighed for at tage individuelle hensyn alt efter den enkeltes formåen, fysik og skavanker. Der arbejdes her bevidst med vejrtrækning, koncentration, coretræning, stabilitet, fordybelse og kvalitet i bevægelserne, samt styrke- og strækøvelser.
 
Formål med træningen
De mest oplagte formål med at træne Fysio-Pilates er:
- at genskabe muskelbalance, så smerter og andre kropslige skavanker forebygges eller mindskes.
- at blive bevidst om god og sund kropsholdning, således at den enkelte kan bevæge sig økonomisk og hensigtsmæssigt i forhold til belastningen på kroppens led og muskler.
- at finde nogle redskaber til at mindske fysisk og psykisk stress og opnå en følelse af velvære i en ellers travl hverdag.
 
Redskaber
Træningen vil primært foregå på måtter, hvor der vil blive anvendt elastikker, pilates bold og foamer. 
Det vil være en god ide at medbringe pude eller håndklæde samt et tæppe.
 
Træningen finder sted på klinikken ved Christina Gottenborg Bøger
Tidspunkt : Onsdag kl. 14.30 - 15.30 og torsdag kl.15.30 - 16.30
 
 
 

Babymotorik

 
Når babyer (2-10 mdr.) tumler og leger, så skaber det glæde, tryghed og trivsel. Det stimulerer barnet og fremmer en optimal start på et sundt motorisk liv.
Fysioterapeuten vil i træningerne tage udgangspunkt i det enkelte barns niveau, så barnet stimuleres bedst muligt.
Forældre undervises i de forskellige sanser, motorisk-, sproglig- og psykisk udvikling samt instrueres i, hvordan øvelser skal udføres og kan varieres. Dette for at give et indblik i og en forståelse for barnets udvikling.
Musik og sanglege er et centralt element i undervisningen.
 
Træningen foregår i Svendborg Friplejehjems træningsrum på 2. sal. ved Line Lund Pedersen.
Mandage 10.30 - 11.30
 

Efterfødselstræning

 
Specifikt fokus på træning af hele kroppen efter belastningen ved fødslen.
Der vil være fokus på hvordan disse træningsøvelser kan blive implementeret i hverdagen, så udfordringer i hverdagen lettes. Grundlæggende vil fokus i genoptræningen være på kropskernen (core), bækkenbunden, mellemgulvet, den dybe mavemuskel og de små stabiliserende muskler i ryggen.
Når den basale aktivering af kernen og brugen af vejrtrækningen er opnået, vil der kobles styrke- og kredsløbstræning på. I træningen vil der være opmærksomhed på at kunne mærke efter og ikke presse kroppen hårdere end hvad den kan holde til på det pågældende tidspunkt.

 

Holdtræning for brystopererede

Træningen foregår på klinikken ved Christina Gottenborg Bøger
Fredage 10.30 - 11.30
Specialiseret træning til kvinder, der er opereret for brystkræft.
Formålet med træningen er at forebygge og rette op på de skader/ senfølger, der kan opstå efter brystkræftoperation, ståler og kemoterapi.
Der tages udgangpunkt i FysioPilates, men også inddragelse af andre træningsformer, hvor fokuset vil være at arbejde med bevægelighed, balance, styrke samt specifikke strækøvelser.
Strækøvelserne modvirker arvæv i det opererede område og stramninger i de omkringliggende strukturer - ex. indskrænket bevægelighed i skulder og brystkasse.
Øvelserne vil blive tilpasset den enkelte, hvorfor det er nødvendigt, at du inden opstart kontakter fysioterapeut Christina G. Bøger for netop at få afdækket dine individuele problematikker.

 

Yin Yoga hold (afslapning, vejrtrækning og udspænding)  

Træningen foregår på klinikken ved Anne Skov
Tirsdage 16.45 til 18.15
Yin yoga handler om at give slip fysisk, emotionelt og mentalt.
Yin yogaens langsomme form indbyder dig til at ”Slow Down” og indlede en
intim fornemmelse af det indre kropssprog, og træde et skridt bagved
sindets tankestrømme, i samspil med en dybdegående afspænding af din
krop gennem passive stillinger.

Stillinger holdes ofte mellem 2-5 min., og fokuserer især på
smidiggørelse af bindevæv, som er det fine spindelvævs-lag, der binder
hele din indre krop sammen, som en fin sparkedragt. Vævet med nervebaner,
der glider langs rygsøjlen hele vejen op, og korresponderer med hjernen.

Der benyttes ingen muskelkraft, du mærker kroppens naturlige stopsignal,
mærker hvor du er, og lader blot den naturlige tyngdekraft og dybe
åndedræt gøre arbejdet!

Yin stillingerne rettes ofte mod hofteområdet, lår, ben og fødder.

Pres på bindevævet, samt ligamenterne omkring leddene, kombineret med
afslapning af musklerne, hjælper med at blødgøre stramt væv, øger
blodcirkulationen og udskillelsen af affaldsstoffer.

Immunsystemet boostes, kroppens flow og smidighed øges.

Virkningen er en dyb afstresning af kroppen, både fysisk og emotionelt.
Det reflekteres i et roligere sind.

Der afsluttes altid med savasana - Yin yogaens afslapning.

 

Genoptræning i varmtvandsbassin

Genoptrænings- og vedligeholdelsestræningshold i Gymnastikhuset, Vornæs Skovvej 14,Tåsinge.
 
Ved Kira A. Kristensen tirsdage og onsdage
Tirsdag 15.30 - 16.15

Tirsdag 16.15 - 17.00

Onsdag 11.30 - 12.15

Onsdag 12.15 - 13.00 

 

Ved Line L. Pedersen fredage
Fredag 9.30 - 10.15

Fredag 10.15 - 11.00

Fredag 11.00 - 11.45

Fredag 11.45 - 12.30

Varmtvands bassintræning indeholder generel opvarmning af de forskellige led herunder koordinerende øvelser og gangvariationer.
Derudover bruges vandets opdrift på forskellige måder til at bevæge kroppens led i yderstillinger. Særligt fokus på ryggen, skulder-, hofte- og knæled. Der varieres med forskellige udgangsstillinger.
Der arbejdes i forskellige tempi og bevægeudslag og hele tiden med fokus på truncusstabilitet. Der arbejdes varieret med vandets modstand og skumredskaber samt med konditionsøvelser med høj intensitet som udføres i perioder af 30 sek. - 1 min. Øvelserne har fokus på at få pulsen op og kvalitet i udførelsen samt variere med vandets modstand og skumredskaber. 
Der arbejdes med at udfordre balancen stående og siddende.
Afslutningsvis er der generel udspænding af arme, ben og nakke samt de forskellige dyser i bassinet anvendes til massage af spændt og øm muskulatur. Skumredskaber bruges efter behov for ekstra hjælp til udgangsstillingerne.


1. Dine cookie settings
Funktionelle cookies, marketing og tracking
Cookies der giver os mulighed for at analysere webstedets anvendelse, så vi kan måle og forbedre ydelsen, og cookies der bruges af reklameselskaber eller annoncerende selskaber til at slå annoncer op, som er relevante for dine interesser.
 Alle

Nødvendige cookies
Cookies der er nødvendige for sidens funktionalitet.
 Nødvendige


2. Dette website anvender cookies

En cookie er en lille tekst-fil, som vi gemmer på din computer for at kunne holde styr på, hvad der sker under dit besøg og for at kunne genkende computeren.
En cookie indeholder kun tekst, er ikke et program og indeholder ikke virus.

3. Formål med cookies på vores website:
Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Cookies hjælper os desuden med at få overblik over dit besøg på hjemmesiden, så vi løbende kan optimere og målrette hjemmesiden til dine behov og interesser. Cookies husker f.eks., hvad du har lagt i en eventuel indkøbskurv, om du tidligere har besøgt siden, om du er logget ind og hvilket sprog og valuta, du gerne vil have vist på hjemmesiden. Vi bruger også cookies til at målrette vores annoncer over for dig på andre hjemmesider. Helt overordnet anvendes cookies således som del af vores service til at vise indhold, der er så relevant som muligt for dig.

4. Sådan sletter eller blokerer du for cookies i din browser
minecookies.org/cookiehandtering


5. Liste over brugte cookies:
NavnFormålUdbyderUdløber

Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik.
Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Få flere oplysninger

OK Læs mere